środa, 18 stycznia 2017

Choleostaza

Przez kilka dni swędziała mnie skóra na całym ciele. Powiedziałam o tym mojemu lekarzowi prowadzącemu, a on zlecił dodatkowe badania:

ALT (transaminaza alaninowa, GPT)
Bilirubina całkowita
Fosfataza zasadowa
Kwasy żółciowe (dodatkowo płatne około 70 pln)

Chodzi o wykluczenie choleostazy. Choleostaza to inaczej zastój żółci. Pojawia się w ciąży z powodu nadwrażliwości na wzrost hormonów płciowych, zwłaszcza estrogenów i progesteronu.

Objawy choleostazy ciążowej:
- świąd skóry, obejmujący najpierw dłonie i stopy, czasem również tułów, brzuch, szyję i twarz,
- trudności z zasypianiem i bezsenność, spowodowane swędzeniem skóry,
- zmiany na skórze, powstałe na skutek drapania swędzących miejsc,
- żółtaczka (ok 1-4 tygodni po ustąpieniu swędzenia),
- mdłości, wymioty, utrata apetytu,
- powiększona wątroba.
Objawy ustępują zwykle w ciągu trzech tygodni po urodzeniu dziecka.

W przypadku zdiagnozowania choroby należy zgłosić się do najbliższego szpitala na oddział patologii ciąży i poddać się leczeniu farmakologicznemu.

Zagrożenia:
- krwotok porodowy wynikający z zaburzenia wchłaniania witaminy K,
- przedwczesny poród,
- wewnątrzmaciczne obumarcie płodu.

Czekam na wyniki badań z nadzieją, że mnie to nie dotyczy. Swędzenie nieco zelżało, więc może to tylko nadwrażliwość skóry na wodę albo kosmetyki... Oby tak było... Na wszelki wypadek na poniedziałek umówiłam się do dermatologa.

Kinga

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz